اخبار روز تکنو با آکادمی Evinar

این ویژگی جدید حریم خصوصی اپل چیست؟

ویژگی جدید سیستم اپل ، که با iOS 14.5 ارائه شده بود ، با نام اختصاری ATT شناخته می شود:

“شفافیت ردیابی برنامه برای اپل”. 

همچنین تعاریف عملکرد در صفحه “Tracking” که در منوی “Privacy” در تنظیمات سیستم عامل اپل قرار دارد 

ظاهر می شود.

از نظر کاربران ، این ابزار مربوط به اعلانی است که در آن برنامه از سایر موارد اجازه پیگیری فعالیت در برنامه ها

و وب سایت ها را درخواست می کند. برای دریافت این درخواست ها ، کاربر باید گزینه “Allow Requests”

را در تنظیمات سیستم اپل فعال کند. سپس ، اگر برنامه ای نیاز به دسترسی به این اطلاعات داشته باشد

یکبار اخطار روی صفحه دستگاه صادر می شود.

درخواست های دسترسی به داده در تنظیمات سیستم در بخش “ردیابی” ذکر می شود. در این صفحه 

می توانید جمع آوری اطلاعات مربوط به یک برنامه خاص را لغو کرده یا اجازه دهید. کاربر همچنان قادر است

با غیرفعال کردن گزینه “Allow Requests” درخواست ها را غیرفعال کند.

هشدار رازداری iOS

                                                                  هشدار رازداری 

پشت این اعلان ساده اپل چیست؟

با این حال ، تغییر بسیار فراتر از یک اطلاع رسانی ساده است. این امر به این دلیل است که از iOS 14.5 

iPadOS 14.5 و tvOS 14.5 ، برنامه ها تنها زمانی می توانند داده های مرور را ردیابی کنند که کاربر اجازه دهد.

این بدان معناست که اگر اعلان به دلیل غیرفعال شدن درخواست ها یا پاسخ “نه” ظاهر نشود

توسعه دهنده ای که به این اطلاعات نیاز دارد خبرهای بدی خواهد داشت.

اما قبل از هر چیز ، ردیابی داده ها به گفته اپل به چه معناست؟

برای اپل ، این عمل پیوند داده های کاربر یا دستگاه جمع آوری شده توسط یک برنامه به اطلاعات

سایر منابع برای تبلیغات هدفمند یا اندازه گیری تبلیغات است. 

آنها توضیح دادند: “ردیابی همچنین به اشتراک گذاری داده های کاربر یا دستگاه با کارگزاران داده اشاره دارد.”

دسترسی به این داده ها با کمک کدی به نام “شناسه برای تبلیغ کنندگان” (IDFA) امکان پذیر است.

 این یک شناسه تبلیغاتی است ، همانطور که از نامش پیداست ، برای ردیابی استفاده می شود

و به دستگاه متصل است. و اینجاست که ATT وارد تصویر می شود:

اگر مجوز ندارید  این کد به درخواست کننده نشان داده نمی شود.

اپل توضیحات بیشتری در مورد تغییرات در یک صفحه به توسعه دهندگان می دهد. به گفته این شرکت 

برای جمع آوری این داده ها نیز نمی توان از تکنیک هایی مانند اثر انگشت استفاده کرد. 

داده - اوراکل

 

کنترل بیشتر و شفافیت بیشتر برای کاربر

کریستین پرون ، هماهنگ کننده حوزه حقوق و فناوری موسسه فناوری و جامعه (ITS) ،

هنگامی که در مورد این که چگونه این منبع می تواند به حفظ حریم خصوصی کاربران کمک کند ،

دو سوال در مورد این تازگی مطرح کرد.

اولین مورد مربوط به تغییر رفتار پیش فرض است. برای وی ، از لحظه ای که کاربران می توانند انتخاب کنند

که آیا می خواهند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند یا خیر ، این امر منجر به کاهش میزان داده های

در دسترس شرکت ها می شود.

او به گفت: “بگذارید اینطور بیان کنیم ، این واقعیت که iOS این را به عنوان پیش فرض قرار می دهد 

یعنی چیزی که شما از ابتدا ارائه می دهید ، باعث می شود مردم متوجه شوند که چه اتفاقی می افتد” .

Perrone در ادامه اشاره می کند که عملکرد نحوه جمع آوری داده های خارجی را تغییر می دهد

نه از درون خود برنامه. او گفت: “به عنوان مثال ، در فیس بوک ، به اشتراک گذاری داده های زیادی ادامه

می دهید.” به عبارت دیگر: سیستم عامل ها همچنان به اطلاعاتی دسترسی خواهند داشت که کاربران

در خود برنامه ها وارد می کنند ، اما از سایر موارد استفاده نمی کنند.

دومین موضوعی که هماهنگ کننده ITS به آن پرداخته است مربوط به شفافیت است.

تلفن همراه در دست

 

سمت بازار تبلیغات

اما آن طرف ماجرا چطور؟ کانارسکی همچنین دو سوال در این زمینه مطرح می کند. ابتدا ، او در مورد

شرکت هایی صحبت می کند که برنامه های رایگان را برای درآمدزایی از محتوا ، داده های کاربران و

یا به دست آوردن کاربران توسعه می دهند. از نظر او ، این افراد بسیار تحت تأثیر قرار خواهند گرفت زیرا

دیگر نمی توانند کاربران را ردیابی کنند.

از دیدگاه تبلیغ کنندگان ، مشاور خاطرنشان می کند که تبلیغ کننده کوچک باید بیشترین تأثیر را از این

تغییر ببرد ، زیرا دیگر نمی تواند اطلاعات زیادی را ضبط کند. او توضیح داد:

“در نتیجه ، او با تقسیم بندی مبارزات انتخاباتی خود و سفارشی سازی مبارزات انتخاباتی خود بسیار

بیشتر رنج خواهد برد.”

به گفته کانارسکی ، برخی از مشتریان کوچکتر وی از این حرکت رنج می برند. مشاور توضیح می دهد

که این گروه برای انجام بازاریابی مجدد به تقسیم بندی فیس بوک و شخصی سازی کاربران بستگی دارد. 

در نتیجه ، این مشتریان دیگر نمی توانند تبلیغات را مانند گذشته سفارشی کنند.

وی گفت: “ما قبلاً متوجه شده ایم که تبلیغات بسیار پراکنده تر است.

 “امروز من دقیقاً نمی توانم روی یک کاربر خاص تمرکز کنم. متأسفانه ، ابزار شروع به پراکندگی می کند

زیرا دیگر اطلاعات زیادی از کاربران نمی داند. “

Android 12 در صورت استفاده از میکروفون یا دوربین به شما اطلاع می دهد (تصویر: مطبوعات / Google)

                        Android 12 در صورت استفاده از میکروفون یا دوربین به شما اطلاع می دهد

 

جایگزین های بازار تبلیغات

هماهنگ کننده ITS همچنین معتقد است که نیاز به یافتن وسایل دیگری وجود دارد که به این فرایند

وابسته نیستند ، که ممکن است در نهایت به نفع برخی شرکت ها باشد. یکی از نمونه ها FLoC است 

یک راه حل Google که به دنبال جایگزینی برای کوکی های شخص ثالث است.

 اما این فناوری مانند مایکروسافت که با این ویژگی از مرورگر خود استفاده نمی کند

با برخی مقاومت ها روبرو است.

همانطور که کانارسکی خاطرنشان کرد ، گوگل نیز مدتهاست برای جهانی بدون ردیابی داده ها آماده می شود.

گوگل چند سالی است که بیشتر در مورد هوش مصنوعی فکر می کند ، داده ها را به گونه ای کمتر مزاحم

جمع آوری می کند و دقیقاً شبکه شریک خود ، شبکه تبلیغاتی خود را آماده می کند تا به کوکی های

زیادی اعتماد نکند ، بسیار در مورد سفارشی سازی ، “او توضیح داد.

مشاور همچنین گفت که بازار به دنبال استفاده از معیارها بر اساس تعاملات درون سیستم عامل ها بوده

است. این امر در مورد گوگل صادق است ، زیرا این شرکت می تواند به عنوان مثال از یک ویدیوی تماشا

شده در YouTube لیست های شخصی سازی کند .

کانارسکی از سایر ابزارهای خارجی که برای این منظور استفاده می شود بی خبر است.

مارک زاکربرگ ، مدیرعامل فیس بوک (تصویر: آنتونی کوئینتانو/فلیکر)

                                                   مارک زاکربرگ ، مدیرعامل فیس بوک

فیس بوک از ویژگی جدید iOS 14 انتقاد کرد

در حالی که این اخبار برای کاربران استقبال می شود ، نمی توان در مورد فیس بوک چنین چیزی را گفت. 

در جولای 2020 ، مدیر مالی شبکه اجتماعی گفت iOS 14 می تواند بر تبلیغات تأثیر منفی بگذارد.

 طبق پیش بینی های این شرکت در ماه آینده ، درآمد شبکه مخاطبان بیش از 50 درصد کاهش می یابد.

در درگیری بین دو شرکت ، این شبکه اجتماعی حتی کمپینی علیه سازنده آیفون ایجاد کرد که به طور غیر مستقیم از عملکرد جدید حریم خصوصی iOS 14 انتقاد می کند. این قسمت در فوریه 2021 اتفاق افتاد .

 سپس ، در ماه آوریل ، برنامه های فیس بوک و اینستاگرام درخواست ردیابی داده ها از برنامه ها

و وب سایت های دیگر را برای رایگان نگه داشتن خدمات درخواست کردند.

برای کانارسکی ، برخلاف گوگل که تصمیم گرفت به دنبال آن برود ، فیس بوک تصمیم گرفت شکایت کند

و به دنبال راه حل قانونی باشد. او توضیح می دهد که شبکه اجتماعی به سفارشی سازی بیشتری نیاز دارد.

“ما فقط می خواهیم به آسان ترین شکل ممکن به شخص مناسب برسیم. اگر این از طریق هوش مصنوعی باشد ، اگر از طریق جمع آوری داده ها باشد ، برای ما مهم نیست “.